Inhimillisiä kohtaamisia

Olin Liikkuen läpi elämän seminaarissa Jyväskylässä joku tovi sitten. Varsin hauska seminaari, paljon hyvää asiaa ja aina kun puhutaan liikunnasta se innostaa ja itsessään. Seminaarin paras anti oli kuitenkin Maarit Kallion puheenvuoro Inhimillisiä kohtaamisia. Maarit on varsin koskettava puhuja. Hän on todella taitava äänen käyttäjä, äänenpainojen, taukojen ja suurten kysymysten avulla hän pysäyttää kuulija pohtimaan omaa elämäänsä. Näin ammattikasvattajana kohtaamiset pitäisi olla aina lämpimiä, läsnäolevia ja kannustavia. Onko todellisuus kuitenkaan näin?

Olin luennon jälkeen sanaton. Minulla meni useampi päivä käsitellessä sitä kaikkea mitä mieleeni heräsi. Viikon kuume influenssa oli pisteenä iin päällä. Totaali pysähdys, kun tuijotat viikon vaaleita olohuoneen tapetteja, sitä tulee kun varmennus siitä, että kukaan ei halua olla tapetti-ihminen, jokainen haluaa herättää tunteen, tulla nähdyksi. Näenkö minä heidät kaikki? Miten minä voin kohdata heidät kaikki, kun en kohtaa välillä edes itseäni?

”Jos me haluamme kohdata toisen ihmisen tai itsemme, meidän on laskeuduttava oltava läsnä.

Kenet ikinä kohtaatkaan, mieti kuka hän on? Mikä on hänen tarina? Katsele ihmisen taakse. Kukaan ei halua vain olla joku.”

Kukaan ei halua olla vain joku. Minä en halu olla vain joku. Minä haluan, että minullakin on tarina kerrottavana.  Jokainen haluaa elää omaa tarinaa ja kertoa sen ehkä joskus jollekin.

”Ihmisyyden elinehto on tulla nähdyksi ja kuulluksi.”

Miten me pystymme tässä aistiärsykemaailmassa kohtaamaan jokaisen niin, että näemme hänen taakse? Mikä sen pienen surusilmäisen tytön tarina on? Hänen arka kaste kertoo omaa tarinaa, mutta pieni suu pysyy vielä suljettuna. Tiedän, että kun minä riittävän monta kertaa hymyilen, kosketan kun salaa ja luon turvallisuuden hänen ympärilleen, hän joku päivä kertoo minulle tarinansa. 

Tästä teille pieni tarina.

Olin eräänä päivänä odotustilanteessa. Ruoka oli syöty ja lapset olivat pikku hiljaa siirtymässä kuuntelemaan satua ja lepäämään. Yläkerran aulassa oli iso joukko väkeä. Kaikilla kupliva olo. Keräsin heidät yhteen ja tutkimme kettukassiamme. Kassi on lastenmielestä ihmeellinen, siinä on paljon tutkittavaa. Voi laskea jalkoja, silmät, tutkia kankaita ja tunnustella. Tärkein on kuitenkin sisältö. Olen piilottanut sinne pieniä sorminukkeja hetkiin jossa pitää osata olla luova. Niinpä kaivoin sieltä yhden pienen uuden asukaan. Se asustaa kassissani, on pieni ja arka. Hän kurkkasi nyrkkini sisältä vain, jos lapset osasivat olla hiljaa ja puhaltaa kolmosella lempeän tuulahduksen. ”Öttismönkiäinen”  kuikkasi nopeasti, varovasti, eikä puhunut vielä mitään.

Takarivin pieni neiti viittasi;

-Mitä me voimme tehdä, ettei se ole noin ujo ja arka?

Suuri silmäinen, hiljainen neljävuotias viittasi vierestä. Annoin hänelle ihmeessäni puheenvuoron, tämä puheenvuoro oli hyvin odottamaton.

-          Kun minä tulin Vilskeeseen, olin pelokas, arka, kaikki jännitti, mutta sitten minä totuin. Meidän pitää antaa sille aikaa, olla sille ystäviä niin kyllä se tottuu.

Hui, me aikuiset olimme kaikki hiljaa. Mitä sinä voit lisätä tuohon? Tuon viisaan lapsen elämänohje joka tuli noiden suurien silmien sisältä oli täynnä rakkautta ja rauhaa.

Varovasti pistin ”öttiäisen” laukkuuni. Pienet ystävät, aloitamme kesyttämään kassini sisällön.

 

Me tarvitsemme kykyä ja järkeä nähdä lempeästi toisen, tarvitsemme lujuutta olla lempeä. Miten voit olla inhimillinen toiselle, jos et osaa olla inhimillinen ja myötäelämään edes itseäsi?

Olemme monesti ankarimpia itsellemme. On helpoin syyttää itseään. Mutta jäin kiinni itseteosta myös tässäkin asiassa. Yritän luoda positiivisen maailman ympärilleni. Joskus se oma positiivisuuskin on vain koetuksella.

Maarit kuvaa, että olemme toinen toistemme turvavöitä. Tulemme eri lähtökohdista, meillä on eri reput selässä. Jokaiselle meistä tulee jossain vaiheessa kolari elämäntiellä. Se on inhimillistä. Voimme jarrutella, olla turvavöitä toisillemme. Mutta kaikkia kuoppia ja mutkia emme saa suoriksi.

Kuinka olenkaan pohtinut tätä kaikkea.

Eräs äärettömän koskettava ja herkkä ”turvavyökohtaaminen” tältä viikolta..

Pienellä kaverilla oli huono päivä. Oli ollut jo aamusta. Kiukkua oli koitettu hallita, saada ulos kohtuudella mutta kun se temperamenttisella kaverilla kuohuu, se kuohuu. Kun on liian pieni vielä sanoittamaan mutta tarpeeksi suuri elämään joukossa, voi haasteeksi tulla se, kuinka kiukun kohtaa ja päästää ulos.

Meillä on omat keinomme, yksi on kiukkukortit, jossa on erilaisia pysähtymismenetelmiä, kiukun lepytysideoita niin kuin minä tykkään sanoa. Kaverilla oli kortit kaulassaan, mutta juuri sillä hetkellä ne ei auttanut. Niitä oli jo katseltu, mutta tunne ei helpottanut. Viisas aikuinen keksii, että  käydään kurkkaamassa mitä Henna tekee toimistossa kun hänen piti toimittaa minulle sinne papereita.

En ole toimistossa, kun silloin kun on pakko. Nyt oli pakko ja olin tosi hermostunut ja kiukkuinen. Tiedän että tunteet tarttuu joten pakenin kiukuttelemaan toimistoon. Olin kiukkuinen asialle jolle en edes voinut tehdä juuri sillä hetkellä mitään.  Olen temperamenttinen ja koen voimakkaasti ja jos koen että ihmisiä kohdellaan väärin. Robin Hoodin tavoin valmis nousemaan puolustamaan vääryyttä vastaan ja nousemaan taisteluun. Tämä on asia, jossa haluan kasvaa, haluan olla mestari jonka ei tarvitse joutua edes taisteluun.

Tarvitsen kai omat kiukkukortit. 😊

No pikkukaveri tuli siis toimistoomme todistamaan kuinka pursuan kiukusta. Sinne hän tuli, kipsahti syliini.

Halasi lujasti. Nielaisin itkua. Kysyin mikä hänet lennätti toimistoon. Aikuinen vieressä kertoi, että kun kiukku ei mene ohi. Sanoin että nyt on sama vika täällä päässä. Pohdimme yhdessä, mitä meidän pitää tehdä. Pieni kaveri nyppi hihaani.

-Nypitään sinulta Henna kiukku pois.

-Nypinko sinultakin? Jos halataan kovin, ehkä se helpottaa. On oikeus tuntea tunteita, kertoa mistä se johtuu mutta jos ei osaa kertoa tai pysty täytyy löytää menetelmä mikä helpottaa. Minua helpottaa halaaminen. Sydämeni suli tuon pienen kavereiden sylissä.

Otimme uuden kuvan kiukkukortteihin. Halaaminen ja siinä pääosassa olemme me.

Arvaatte varmaan, että nyt minullakin on omat kiukkukortit jossa on yksi tärkeä ja arvokas kortti enemmän kun niissä tavallisissa korteissa.

 

Vilinöiden keväiset terveiset!

Dokumentoijana; Wilhelmiina

Vihdoin kevät on täällä, aurinko ja lämpö!

Emma.jpg

Kun lumet sulaa ja aurinko paistaa, luonto tarjoaa entistä enemmän pienille tutkijoille mielenkiintoisia puuhia. Metsäretkillä on kierretty lähimetsiä ja etsitty ahkerasti kevään merkkejä. Vuodenajaksi Vilinät päättelivät hienosti kevään, ihan vain luontoa tutkimalla. Osa lapsista ajatteli kesän jo tulleen ja siitäpä saimmekin puheen aiheen pohtia, kesän ja kevään eroja.

” Nyt on kevät koska, enää ei ole lunta.”

” Hei kuunnelkaa…. mikä tuo ääni on, se kuulostaa linnulta.”

 Aivain okein, lumet ovat sulaneet ja linnut ovat alkaneet visertää. Metsässä ensimmäisiä lintukonserttoja meille tarjosi Sepelkyyhky. ” Huhuu huhuu huhuu”, lapset matkivat Sepelkyyhkyn huhuu ääniä ja totesivat, ettei ääni ole kovinkaan kaunis. 

Kun lumet sulivat ja luonto tuli lumen alta esiin, löysimme harmiksemme metsästä jonkin verran roskia. Keskustelimme lasten kanssa roskaamisesta ja siitä, miten ihmisen kuuluu käyttäytyä metsässä, eläinten kotona. Lapset kertoivat hienosti, miten omat eväistä tulevat roskat kuuluu laittaa takaisin reppuun, eikä jättää luontoon. Yksi lapsista tokaisikin, että ” eläin voi loukata jos sen päälle menee roska”, niinhän se onkin.

retki.jpg
vilinät.jpg

Metsäretki kuninkaankivelle tarjosi jokaiselle retkeilijälle juuri itselleen sopivan paikan eväiden syöntiin. Toinen valitsi korkeat kalliot, kun taas toiset kaverukset päättivät jäädä yhdessä nauttimaan eväitä kivenkoloon.

Eväidensyönnin jälkeen rakensimme siili pariskunnalle pesät. Keräsimme viisi lehteä, kymmenen oksaa, kuusi kökälettä sammalta, kolme käpyä. Jokainen lapsi laski itse tarvittavat materiaalit ja rakensi juuri omanlaisensa pesän siilille.  Haastavaa oli löytää materiaaleja oikea määrä maasta, kun puista ei saanut tietystikään repiä, sen lapset kertoivat hienosti toinen toisilleen.

Olemme tehneet Vilinöiden kanssa paljon erilaisia numeroharjoituksia. Olemme laskeneet toisiamme, kuinka monta lasta on paikalla. Olemme harjoitelleet lukujonoa, kun kaveri on kolme, silloin sinä olet neljä. Olemme laskeneet käpyjä, kiviä, lehtiä, kastematoja, vesilammikoita ja kaikkea mahdollista. Kun itse menee laskuissa sekaisin, on aina vierellä kaveri auttamassa. Olemme myös harjoitelleet mallista numeroiden kirjoittamista paperille.

” Hei, mulla on nyt kolme käpyä”

akseli.jpg

Olemme yhdistäneet myös äitienpäivälahja prosessin luontoon ja metsäretkille. Lahjan kokonaisuus olkoon vielä hetken äideille salaisuus, mutta niin kuin osalle vanhemmista lapset olivatkin jo kotona kertoneet,

 ” äiti sä saat lahjaksi kepin”,

niin kyllä se pitää osittain paikkaansa. Keppi, mutta millainen keppi. Kepin pitää olla sopivan lyhyt, mutta ei liian lyhyt, eikä liian pitkä. Sopivan paksuinen, ei liian kapea, eikä liian paksu. Tässäpä onkin tehtävä, etsiä metsästä juuri sopiva keppi omalle äidille.

” Tämä on ohut ja tämä on paksu, etsi keppi joka on näiden kahden välistä.”

vilinä-keppi.jpg

Olemme tehneet solmuharjoituksia ulkona luonnossa, sekä sisällä pöydän ääressä.  Huomasimme lasten kanssa, että solmujen tekeminen ei olekaan niin helposti tehty, kuin sanottu.

” Olipa kerran pieni lampi, jonka rannalla kasvoi pitkä puu. Lammen pohjalla asui käärme, joka eräänä päivänä luikerteli ylös lammesta.”

Ensin tehtiin lampi, ja sitten lammesta nousi käärme. Kokeilimme erilaisia tapoja tehdä solmuja. Ja tietenkin meistä jokainen sai upeat solmut tehtyä, vaikka kyllä se vaati harjoitteluakin. Tuli tiukkaa umpisolmua ja vähän löysempää solmua, mutta solmua kuitenkin! Solmuja on hyvä lähteä harjoittelemaan varhain, onnistuu sitten helpommin omien lenkkareidenkin solmiminen myöhemmin rusettiin, kun jo pienenä taitaa perussolmun.

akseli2.jpg
joa.jpg

”Hei katso, ihan ite tein solmun, mä oon aika hyvä solmimaan!”

sisu.jpg

Äitienpäiväkorteissa harjoittelimme jälleen kerran kynäotetta, sekä saksiotetta. Kyllä ne sujuu meiltä kaikilta jo hienosti 😊!

” siis mikä olikaan kolmio, leikkaanko mä tästä vai tästä”

Äitienpäiväkorttia varten harjoittelimme piirtämään muotista kolmion ja eri muotoja. Muodon tunnistamisen, sekä piirtämisen jälkeen se piti vielä leikata ääriviivoja pitkin. Sen jälkeen pohdittiin, mitä minun äidillä on?

” Mun äidillä on tukka ja silmät ja korkeet kengät”

” Mun äiti on kaunis ja se syö karkkia”

 Sitten mietittiin vielä vähän lisää, mitä äidillä on hiusten ja silmien lisäksi. Lopulta saimme korvat ja jalatkin kuulumaan äidin kehoon. Ja sitten ei muuta kuin taitelijat vapaalla otteella piirtämään.

Piirtämisen jälkeen laitoimme vielä hetkeksi runosuonen sykkimään.

” Minun äiti käy aina uimassa,

opettaa lapsia koulussa matemapeepassa,  eiku matematiikassa,

se syö aina rahkaa ja aamupalaksi herkkuja, se on herkkuäiti ja höpsö, hihihihih.”

Sellainen on minun äiti.

 

vilinä korkeasaari.jpg

Huikeasta koko talon yhteisestä Korkeasaariretkestä nyt vain kuva maistiaiseksi ja myöhemmin lisää kuvia ja tarinoita päivästä.

Liikkareita olemme pitäneet niin ulkona, kuin sisälläkin. Meno on vauhdikasta ja se kuuluu asiaan!

” Hei kokeile lähteä kävelemään hernepussi pääsi päällä”

” Haha, hihi, tämä on ihan HELPPOA!”

Niin lasten taidot vaan kehittyvät hurjaa vauhtia. Tasapainottelua on hyvä harjoitella aina silloin tällöin. Se vaatii mielen ja kehon yhteistyötä, sekä kärsivällisyyttä.

aino, seela.jpg

Eikä yhtään haittaa, vaikka välillä se hernepussi tippuu, hernepussi ylös ja uudestaan yrittämään. Pääasia on, että meillä kaikilla on mukavaa!

emill s.jpg

Olemme käyneet myös kentällä pelailemassa erilaisia sääntöpelejä. Opiskelijamme oli suunnitellut meille hauskan ulkopelituokion. Sääntöpelit tuottivat kuitenkin hieman haasteita. Ensin leikittiin häntähippaa. Jokaiselle lapselle jaettiin oma häntä ja kun peli lähti käyntiin, jokaisen piti käydä keräämässä niin monta häntää itselleen, kuin kerkesi.

” Hei, toi otti mun hännän, mä en pelaa tätä enää, nyyh”

Kävimme lasten kanssa tärkeän keskustelun hyvästä pelistä ja hyvästä pelinhengestä. Lopulta jokainen lapsi muisti taas, ettei leikistä kannata suuttua. Yksi lapsista kertoikin hienosti;

” kun ne ottaa sun hännän ni sä voit mennä hakemaan joltain toiselta itselles uuden hännän.”

Juuri näin, lasten omien oivallusten kautta saimme hyvän pelin aikaan.

Pelasimme myös lohikääenpesä leikkiä. Siinä yksi keskellä oleva lapsi oli lohikäärme, joka yritti pysäyttää omalla vuorollaan lohikäärmeen kodin läpi juoksevan lapsen, jonka tehtävän tarkoitus oli hakea lohikäärmeenmuna ja tuoda se takaisin omalle kotikentälle. Lapset kannustivat hienosti toisiaan ja nauru kaikui varmasti päiväkodille asti!

ulkopeli.jpg

” Huh nyt mä olen turvassa”

Ja lopuksi laskettiin molempien joukkueiden munat. Munat laskettiin välillä useampaan kertaan, sillä lopputuloksesta oltiin montaa mieltä.

” hei me saatiin 10 munaa ”

” eikä saatu, kun me saatiin 11 munaa”

Ja ei muuta kun laskemaan muna uudelleen…

” meidän joukkue sai 11 munaa, mitä te saitte?”

” me saatiin 9, eli kumpi nyt siis voitti?”

Kumpi on enemmän 9 vai 11? Lopulta lapset päätyivät siihen, että 11 munaa kerännyt joukkue voitti. Ja lasten pyynnöstä uusintaottelu järjestettiin välittömästi!😊

Katsokaa tätä upeaa loikkaa!

lohikäärme.jpg

Pyöräpiha saatiin käyttöön maaliskuun lopulla.

” Tähän suuntaan pitää kulkea, ettei tuu kolari, hei voitko sä olla taas liikennepoliisi ja näyttää punaista valoa”

pyörä.jpg

Pihatalkoot! Ensin kaadettiin Kalervon kanssa puut ja sitten ne kannettiin yhteen suureen kasaan. Haastava tehtävä oli kantaa oksattomat puut toiseen kasaan ja oksat toiseen kasaan.

” Jaksatko sä kantaa sen, se on aika iso ja painava”

” Kato vaikka, ihan helposti hihi.”

yoni.jpg

Ja majanrakennus toimii aina!

” TÄÄLTÄ SAA KAKKUA JA KAAKAOTA, MUTTA SE MAKSAA.”

seela.jpg

” Täältäkin saa ostaa kakkua, haluuk sä?”

mm.jpg

Vielä on hetki kevättä jäljellä, enne kuin kevät muuttuu kesäksi. Lämpimiä ilmoja on luvattu pitkälle tuleville päiviin. Pääsemme nauttimaan siis ihanista ulkopuuhista. Lämmintä ja aurinkoista kevättä!

Pikkutalon kuulumisia

Dokumentoijana; Sara

Pikkutaloon on saatu uutta väkeä, joka onkin sopeutunut nopeasti. Olemme viettäneet syntymäpäiviä, laulaneet paljon ja leikkineet kartanolla. Joka aamu keitetään täysi kattilallinen puuroa, joka häviää silmänräpäyksessä tomeran pikkuväen toimesta. Lasten toiveesta on kuunneltu paljon musiikkia, ja tämän hetken suosikki on Fröbelin palikoiden levy. Aina kun joku lyö kädet yhteen, alkaakin kuulua: ”Leijonaa mä metsästän..”. Tämän lisäksi olemme opetelleet vanhaa, suomalaista kansansävelmää Pieni tytön tylleröinen. Tähän lauluun liittyen olemme keränneet roolivaatteita kassillisen: on mekkoja, viittoja ja Nukkumatin lakki!

sara1.jpg
sara2.jpg

 

Olemme vierailleet kartanolla vähintään kerran viikossa, seuraamassa draamaperjantain esityksiä ja yhteisiä aamupiirejä, Kalevalan päivään ja Pääsiäiseen liittyen.

sara4.jpg
sara3.jpg

Teimme keväisempää taidetta, ja kokeilimme kuulamaalausta. Lapset saivat välitä mieleisensä värisen paperin, joka asetettiin muovilaatikon pohjalle. Paperin päälle lorautettiin pari pisaraa maalia, ja sitten laatikkoon tiputettiin muutama marmorikuula. Lapset tarttuivat laatikon reunoihin ja ravistivat, täristivät ja kallistelivat sitä puolelta toiselle. Kuulat vierivät laatikossa ja levittivät maalit upein vedoin ympäri teoksia.

sara6.jpg
sara5.jpg
sara8.jpg
sara7.jpg

 

Pirpanat leipoivat meille kaikille sopivan, valtavan marjapiirakan. Oli todella hyvää!

Tärkeän ihmisen päivän vietimme sään ja Pikku-Vilskeen pihan liukkauden vuoksi sisällä. Tupa oli täynnä, meillä oli vieraina äitiä, isää, pappaa, mummia ja kummia. Aloitimme aamun yhteisellä Peikkojumpalla, ja sitten lapset saivat esitellä Pikku-Vilskettä. Piirrettiin, leikittiin, keinuttiin, muovailtiin vahaa ja syötiin pullaa.

sara9.jpg
sara10.jpg

Pikku-Vilskeen yläkerrassa on aivan erityinen paikka, pieni parvi. Pirpanat kapusivat sinne pienen evästyksen, suolatikkujen ja rusinoiden kanssa kuuntelemaan Miina ja Manu -satuja. Vipeltäjät viettivät oman satuhetken lastenhoitajaopiskelijamme kanssa.

Yksi lasten suosikeista on penkistä rakennettu liukumäki: penkki kiinnitetään puolapuihin, jolloin on ensin kiivettävä ensin ylös, ja tasapainoiltava vielä penkin päälle. Sitten seuraakin se paras osuus, liukuminen! Tämä temppu onkin toisille uusi, ja voi sitä riemua, kun siinä onnistuttiin ensimmäistä kertaa!

sara12.jpg

Retkipäivänä Pirpanat tekivät pitkän kävelyretken metsässä. Kävelimme ensin lähikentälle, astelimme metsäpolulle ja kuljimme sitä pitkin. Jahtasimme polulla juoksevaa Donnaa, joka piiloutui puiden taakse. Polun varrella pysähdyimme pieneksi hetkeksi. Rauhoituimme pitkäksemme ja kuuntelimme lintujen laulua. Pidimme aamupiirin metsässä ja leikimme karhu nukkuu-leikkiä. Söimme naksut eväiksi ja jatkoimme matkaa. 

Pirpanat pääsivät kartanolla mukaan liikkariin. Tällä kertaa vuorossa oli kuperkeikkojen harjoittelu. Vilskeessä lapset liikkuvat paljon ihan luonnostaankin, mutta tarvitsevat myös ohjattua liikuntaa: Monipuolista liikettä, kehonhallintaa ja mielekästä yhdessä tekemistä. Kuten kaikessa muussakin oppimisessa, ensin kiivetään aikuista pitkin ja sitten koitetaan itse. Ja kaverit odottavat omaa vuoroaan jännittyneinä ja kannustaen!

Sara13.jpg
sara14.jpg
sara15.jpg
sara16.jpg

Mutta mitä tuo yksi kuperkeikka merkitsee, kiepsahdushan on ohi parissa sekunnissa? Se on keskittymistä, mallioppimista ja kiinnostuksen osoittamista: Tuon minä haluan oppia! Se on oman vuoron odottamista, jännittämistä ja innostusta, ehkä pelkoakin. Miten se tehdään? Putoanko? Onnistunko? Uskallanko? Kuperkeikan tekeminen on muille esiintymistä, edellyttää luottamusta aikuiseen ja ennen kaikkea itseensä. Ympärimenoa harjoitellaan ensin kädestä pitäen, jotta kiepautus tulee tutuksi. Lapsi saa varmuutta liikkeeseen ja halua itsenäiseen toimimiseen.

sara18.jpg
sara17.jpg

Järjestimme pikkutaloon aistiradan, joka käytiin käsi kädessä aikuisen kanssa. Himmensimme valot, laitoimme vihreällä valolla ja raikkaalla tuoksulla varustetun ilmankostuttimen päälle ja taustalle rauhallista musiikkia. Aistiradalla asteltiin erilaisilla alustoilla. Yhdessä oli muovisia purkinkansia, jotka rätisivät jalkojen alla. Toisella astiassa oli revittyjä, rapisevia sanomalehtiä. Oli pehmeä patja, joka jousti pomppiessa. Kaksi vesiallasta, toisessa oli kylmää ja toisessa lämmintä vettä. Lisäksi suuri puunoksa, jonka päällä sai tasapainoilla. Lasten suosikki oli astella alustalle, joka oli täynnä riisiä!

Talven olympialaisista kevättä kohti

Dokumentoijana; Wilma

Vimpuloiden kanssa valmistauduimme vuorollamme pitämään näytelmää muille lapsille. Lähdimme liikkeelle ajatuksesta, joka on mietityttänyt lapsia, nimittäin erilaisuus. Pohdimme yhdessä, että olemme kaikki erilaisia ja taitavia eri asioissa. Yksi voi olla taitava luistelija ja toinen taitaa tanssimisen. Lapsilta lähti ajatus, että mitä jos ottaisimme aiheeksi tällä hetkellä ajankohtaisen aiheen; olympialaiset. Päädyimme aiheena haastattelumuotoisiin Olympialaisuutisiin. Kun innokkaat esiintyjät oli valittu ja erilaisia talviolympialaisten lajeja pohdittu yhdessä, pääsi lavastusporukka käärimään hihansa ja ryhtymään tuumasta toimeen.

minsku.jpg
piirustus.jpg

Teimme porukalla Olympialaisuutisten tekstin, eri maiden lippuja, olympiarenkaat ja jopa olympiasoihdun! Jokainen sai itse päättää minkä lipun haluaa tehdä ja katselimme mallia lippujen kuvista. Yhdessä mietimme, miten kirjoitamme Olympialaisuutiset, mitä kirjaimia tarvitaan ja mitkä värit tekstissä edustaisivat olympialaisaihetta.

sali.jpg
pojatjaliput.jpg
gabbe.jpg

Näytelmä suunniteltiin, harjoiteltiin, toteutettiin ja esitettiin siis viidessä päivässä! Paljon kehuja saanut näytelmä oli eskareilta aivan huippu! Juontaja haastatteli eri maista olevia eri lajien edustajia ja haastateltavat kertoivat vahvuuksistaan.

Loppuun juontaja palkitsi haastateltavat upein pokaalein. Eskarilaiset tulivat vielä laulamaan Maamme -laulun esityksen päätteeksi. Tätä laulua kun oli hoilattu jo syksystä lähtien lasten toimesta ja nyt he pääsivät esittämään sen muille.

remu ja anna.jpg

Tästä oli hyvä lähteä aloittelemaan Vilskeen talviolympialaisia.

Koulun aloittaminen alkaa lähestyä eskareita ja Vimpulat ovat ahkerasti harjoitelleet kirjaimia. Vuorossa ovat olleet Ä-, Ö-, P-, ja K-kirjaimet. Ollemme laulaneet vokaalilaulua ja muotoilleet kirjaimia hyppynaruista ja palloista, taiteiltu lumeen kirjaimia sekä tehneet kirjaimia koko Vimpula -porukasta.

Kirjainten ja äänteiden tunnistamista on harjoiteltu myös liikunnan avulla: on muun muassa jumpattu kirjainjumppaa tunnistaen tietty kirjain sanassa, pelattu K-hippaa ja väännytty itse kirjaimiksi.

emma.jpg
piirrä.jpg
salinlattia.jpg

Yksi eskareista keksi miten voi painaa Y-kirjaimia löytämällään kepillä!

piirrälumeen.jpg

Matikkaa on myös harjoiteltu metsässä numeroin ja pienin laskutoimituksin. Matikkaan on lisätty liikuntaa ja taiteilua. On tehty laskutoimituksia muun muassa kavereista sekä noppia heittämällä. Tutustuimme myös mitä tarkoittaa plus ja miinus. Näistä keskusteltuamme ja laskeskeltuamme laskuja, yksi lapsi huomasi, että myös ulkona on miinusasteita, eli siitä on siis vähennetty!

Aatujaanna.jpg

Tässä tehtävässä eskarit saivat maalata pienien laskutoimitustensa tuloksia lumeen.

numerotlumessa.jpg
piirrälumeenväri.jpg

Kaikkien kirjainten ja numeroiden keskellä on tärkeää muistaa pysähtyä ja rauhoittua. Eskarit ovat saaneet rentoutua rauhoittavan satu- ja musiikkimaalauksen muodossa. Tässä harjoiteltiin myös kuuntelutaitoja ja eskarit keskittyivät kerrottuihin satuihin ja maalasivat niihin kuvituksen. Tarinan jälkeen maalausta sai jatkaa rauhallisen musiikin soidessa. Lopuksi jokainen sai kertoa, mitä omassa taideteoksessa oli.

maalaajat.jpg

Myös venyttely on tärkeää pysähtymistä ja rauhoittumista ja sitä voi tehdä rauhallisen musiikin soidessa!

jumppa.jpg
venyy.jpg

Vilskeessä kevään odotuksen ohella saimmekin viettää aikaa erittäin tärkeiden vieraiden kanssa. Vietimme Tärkeän ihmisen päivää, johon jokainen oli saanut kutsua itselleen tärkeän ihmisen viettämään ihanaa päivää kanssaan. Ensin eskarilaiset esittelivät vieraillemme aamupiirissä vähän laulutaitojaan sekä äänteiden tunnistamista aamujumpassa. Tämän jälkeen saimme siirtyä nauttimaan lämmintä mehua ja pikkuleipurien valmistamaa pullaa. Ohjelmaan kuului myös valokuvaus, jossa jokainen lapsi sai kuvauttaa itsensä tärkeän ihmisen kanssa ja lisätä rekvisiitaksi vaikka hassun hatun, korvat, kruunun tai mitä ikinä vain löysi. Isovanhemmat, tädit, sedät, kummit, veljet, ystävät.. eli TÄRKEÄT ihmiset viettivät lasten kanssa ihanan aamun potkien palloa, leikkien poliisia ja roistoa ja näyttäen paikkoja sekä kaikkea muuta mukavaa. Lapset kommentoivat: ”Tää on ihanin päivä!”, ”Tää oli maailman paras päivä ku isovanhemmat ja veljet leikkii täällä meiän kanssa!”.

myrskyjamummi.jpg
violajatärkeä.jpg
anna.jpg

Talvi alkaa kovaa vauhtia kääntymään kohti kevättä ja se ollaan huomattu kaiken mukavan touhuamisen keskellä myös Vimpuloissa. Aurinko lämmittää, lumet sulavat ja äärimmäisen tärkeää on tietää vastaus kysymykseen ”Pitääks iltapäivällä laittaa kurikset?”.

hanskat.jpg

Varma kevään merkki on käsien hikoaminen paksuissa talvikäsineissä ja välillä vilvoitellaan riisumalla päällimmäiset hanskat ja ripustamalla ne luonnon omaan naulakkoon!

Keväisen auringon valaistessa leikkejä, eskarilaiset ovat huomanneet luonnossa olevan paljon sinne kuulumatonta tavaraa. Talven aikana ja kelien muuttuessa näitä esineitä on jäätynyt kiinni kylmään ja jäiseen maahan. Eskarilaiset pohtivat miten näitä jäisiä tavaroita saisi irtoamaan maasta. Ensin niitä kopsuteltiin kepeillä irti, sitten haettiin järeämmät aseet ja kivillä yritettiin särkeä jäätä aarteiden ympäriltä. Lopulta yhdessä pohdittiin, että lämmintä vettä kaatamalla voitaisiin saada luontoon kuulumattomat esineet irti jäästä. Ja niin lähdettiin hakemaan lämmintä vettä selvittääksemme, lähtisivätköhän nämä esineet maasta sen avulla.

sanko.jpg
wilma.jpg

Lämmin vesi oli oiva idea ja sillä saimme sulatettua esineitä pois jään alta. Ja sieltä paljastuikin mitä hienoimpia löytöjä!

viola.jpg

Toisen roska on toisen aarre!

myrsky.jpg

Metsässä, esineiden pelastamisen ohella, eskarilaiset ovat keksineet myös muita projekteja. Tässä ideapajassa rakennettiin vipuvarsi, jolla oli tavoitteena saada vanhasta lahosta puusta palasia. Jokainen vuorollaan istui kepin päälle ja yritettiin saada paloja irtoamaan. Vimpulat päättelivät, että paino ratkaisee! Tarvittiin siis joku aikuinen istumaan kepin päälle, jotta saataisiin tarpeeksi painoa. Loppujen lopuksi tämä päätelmä todistettiin aivan oikeaksi, kun aikuiset vuorotellen osallistuivat tärkeään kokeeseen ja puusta saatiin palasia.

kevät.jpg

Jotta kevään merkkien tarkastelusta voitaisiin tehdä yhteinen projekti, eskarit ideoivat kevätbingon. Näin muutkin voisivat osallistua kevään merkkien bongailuun. Lapset piirsivät kuvat bongattavista kevään merkeistä yhteistyöllä bingoalustaan. Ensin yhdessä mietittiin mitkä merkit viestivät siitä, että kevät alkaa olemaan ovella. Tämän jälkeen muisteltiin ja tutkittiin kuvia, kuten miltä näyttävät leskenlehdet, silmut ja miten voisi kuvata lumen sulamista. Tässä harjoiteltiin myös yhteistyötaitoja, sillä eskarit piirsivät jokaisen kuvan pareittain, jolloin tuli jokaisen parin miettiä myös töiden jakoa. Jokainen pari mietti myös, miten oma kevään merkki kirjoitetaan.

 

Kevääseen kuuluu tietysti myös pääsiäinen. Vimpuloiden kanssa lähdettiin etsimään pajunoksia, joista saataisiin värikkäitä virpomisoksia. Ei pitkää matkaa tarvinnut kävellä, kun pajunkissat jo häämöttivät edessä. Kun jokainen oli saanut valita oman pajunoksansa, pelattiin pääsiäisaiheista kanahippaa. Tämän jälkeen lähdimme Vilskeeseen koristelemaan virpomisoksia!

Elmeri.jpg

Tämä eskarilainen oli ylpeä oppimastaan solmun solmimisesta ja harjoittelikin solmuja ahkerasti erilaisilla värikkäillä nauhoilla. Hän alkoi jo pohtimaan, mitä kaikkea voisikaan solmia!

roope.jpg

Aika monta noitaa hiipii aivan hiljaa… Yksi eskareista sai ihanan idean: ”Voitasko me mennä virpomaan vanhainkotiin?” Aloimmekin tuumasta toimeen ja harjoittelimme pääsiäislauluja ja tiputanssia, jotka esitimme perjantaina virvontavierailullamme palvelutalossa. Virpomisoksia saimmekin tehdä oikein urakalla, jotta niittä riitti palvelutalon asukkaille.

aino.jpg
jesper.jpg

Mukana oli noitia, pupuja, kissoja ja jopa pääsiäisdrakula! Käynnistämme ilahduttiin kovasti ja eskarilaiset todistivat jälleen kerran kuinka hienosti he osaavat esiintyä. ©

Tästä oli hyvä lähteä viikonlopun virvontoihin!

Keskustelimme eskareiden kanssa blogista ja siitä, että käyvätkö he katselemassa blogitekstejä. Yksi eskarilainen sanoi ”Kyllä ne on kivoja ja käydään niitä lukemassa, mutta kuvia vois olla kyllä enemmän”. Toivottavasti kuvia olisi nyt tarpeeksi, jotta pienemmätkin lukijat olisivat tyytyväisiä!

Hulinoiden kuulumisia

Dokumentoinut; Sara

Alkuvuoden pääteemana ovat olleet suomalainen kalenteri, tapahtumat ja merkkipäivät. Hulinat ovat piirtäneet omakuvat ja pohtineet luonteenpiirteitä. Meren jäädyttyä pääsimme napakelkkailemaan, ja huomasimme taas miten yhteistyössä on voimaa. Pääsimme taas metsäretkelle ja siellä tehtiin luottamusharjoituksia. Samana päivänä löytyi myös kuollut lintu, joka yhdessä haudattiin kauniiden sanojen saattelemana. Retkeltä palatessa raikasivat partiohuudot, kuten Aaluette, aaluette! Pikepikepusse, pikepikepusse...

napakelkka.jpg

Presidentinvaalien aikaan opettelimme presidenttien nimiä yhdessä Vimpuloiden kanssa. Olikin hauskaa luetella kaikki 12 presidenttiä peräkkäin, yhteen ääneen. Hulinoiden kanssa kehitimme presidenttijumpan, jossa jokaiselle presidentille keksittiin oma jumppaliike. Runebergin päivään valmistauduimme tutustumalla Johan Runebergin tarinaan. Lauloimme Vimpuloiden kanssa Ruuneperi-laulua ja leivoimme Runebergin torttuja. Ystävyyttä juhlittiin Vimpuloiden kanssa 14.2. Meillä oli tötterötanssia, limbokisaa ja mehutarjoilu. Vilskeen isoimpien yhteisessä diskossa jokainen sai sydämenmuotoisen halauspassin, johon kerättiin ystävien nimiä: Aina kun halasi ystävää, sai hänen sydämeensä kirjoittaa oman nimensä.

IMG_20180202_094436 (1).jpg
IMG_20180201_101300.jpg
Hilla.jpg

Saamelaisten päivän neito

Jessen.jpg

Sointulan ja Rauhalan lepohetkellä on luettu Lasten omaa vuosikirjaa (Lasten keskus), joka käsittelee suomalaisia merkkipäiviä. Yksi alkuvuoden juhlista oli kiinalainen uusivuosi, jonka lisäksi mainittiin myös kiinalaiset horoskoopit. Pohdimme Hulinoiden kanssa heidän omia syntymäpäiviään ja horoskooppimerkkejä. Löysimme horoskooppien luonnekuvaukset, ja vertailimme niitä lasten kanssa. Luonnekuvauksissa mainittiin luonteen vahvuuksia ja ominaisuuksia, ja näitä vertailimme lasten kanssa. Lapset saivat kukin vuorollaan miettiä, pitivätkö luonnekuvaukset paikkansa vai eivät. Rapu kuuli luonnekuvauksessaan olevan taipumusta ”jumiutua apeaan mielialaan”. Kysyin, mitä mieltä rapu oli tästä väitteestä. Hän mietti hetken, ja vastasi sen olevan joskus niin. Kaverit tsemppasivat vieressä, kyllä mekin välillä jäädään jumiin, mutta kyllä se siitä. Tähän rapu totesi: ”Mun pitäs vaan napsasta sitä iloa elämään! NAPS!” Luonnekuvauksia lukiessa pohdimme muutamia uusia sanoja kuten itsepäinen, riippumaton ja lojaali.

Teimme Hulinoiden kanssa omia tarinoita sarjakuvien pohjalta. Meillä oli Minionit-sarjakuvista leikattuja ruutuja, jotka olivat kaikki sekaisin yhdessä läjässä. Siitä lapset lajittelivat kuvat, joissa toistuivat samat hahmot ja elementit. Sen jälkeen lapset saivat päättää järjestyksen, johon kuvat asetettiin. Parin kanssa tehtiin omat tai yhteinen tarina, ja se taltioitiin videolle. Videossa näkyvät sarjakuvaruudut ja kuuluu tarinantekijän ääni, joka kertoo tarinaa tai esittää siinä esiintyviä hahmoja.

Sarjakuvat.jpg

Keijut ovat olleet vahvasti läsnä erityisesti Hulina-tyttöjen leikeissä. Näistä inspiroituneena kuuntelimme erään lepohetken päätteeksi Chisun kappaleen Yksinäisen keijun tarina. Sitä kuunneltiin mietteliäinä, ja sen sanoituksista puhuttiin paljon: Oliko se keiju surullinen? Miksi se oli surullinen? Mikä on fauni? Millainen paikka on paratiisi? Myöhemmin leikeissä tulikin tilanne, jossa yksi meinasi jäädä ulkopuolelle. Tilannetta selvittäessä pohdimme, että olikohan juuri tällainen yksinäisen keijun tarina. Päädyimme yhteistuumin siihen, että yksin jääminen ja toisten kuunteleminen on otettava tosissaan.

Yksinäisen keijun.jpg

Otimme esille keijumekot ja peikkopuvut. Vedimme Sointulan verhot kiinni ja levittelimme tunnelmavaloja lattialle. Haimme vihreitä patjoja ja tyynyjä metsäksi ja laitoimme Yksinäisen keijun tarinan soimaan. Hulinat ottivat silkkihuivit käteensä ja antautuivat musiikille. Ei tarvinnut edes kysyä, pitivätkö Hulinat tästä kappaleesta! Porukka innostui suunnittelemaan laulun ympärille tarinaa ja esitystä. Siihen tehtiin yhdessä Mintun kanssa tanssikoreografia, joka päästiin esittämään muille draamaperjantaina. Vilskeen väki seurasi haltioituneena esitystä, ja jotkut aikuisistakin pyyhkivät silmäkulmiaan.. Tämän esityksen tulette vielä kaikki näkemään..

lavalla.jpg