Pikkutalon syksyn iloja

1.jpg

Pikkutalon värikkäässä syksyssä on tapahtunut paljon. Ulkoilua ja hassuttelua. Maalaamista ja pujottelua. Rauhallisia satuhetkiä pienryhmissä. Vanhaan meininkiin diaprojektorisatuja. Antaumuksella on syöty niin aamupalaa, lounasta, välipalaa, kuin retkieväitäkin. Seuraavassa parhaita paloja pikkutalonarjesta;

2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg

Metsäretket

Olemme hurjan ylpeitä Vipeltäjistä, jotka jo jaksavat tehdä pitkiä retkiä- itse kävellen.

Retkillä liikumme luonnossa, tutkien ja ihmetellen sen suuria ja pieniä ihmeitä. Etsimme hyvän aamupiiri- ja eväspaikan. Laulamme tuttuja lauluja, syömme eväitä ja leikimme metsän syleilyssä.

Metsä tarjoaakin varsinaisen temppuiluradan, jossa motoriset taidot karttuvat, kun ylitämme ja alitamme luonnon luomia esteitä ja tietenkin yritämme ensin aina itse.

7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg

Pirpanat ihmettelevät ja tutkivat myös luontoa. Retket ovat lyhyitä, mutta sitäkin antoisampia.  Yhteinen ihmettely on aina kiireetöntä ja rauhoittavaa, joskus saattaa jopa uni yllättää reippaimmankin retkeilijän.

11.jpg

Hyvät tavat

 Yhteisessä arjessa Pirpanat ja Vipeltäjät opettelevat pyytämään ja antamaan anteeksi.  Kiitos sanaa harjoitellaan myös. 

Pikkutalon väki on myös avuliasta sakkia, jos kaveri ei itse saa haalaria pois, niin aina löytyy pieniä apukäsiä, eikä aikuisen apua aina edes tarvita.

Opettelemme myös itse pukemaan, vaikka vaatekappale kerrallaan. Toisilla se sujuukin jo hienosti, ja loputkin harjoittelevat sinnikkäästi. Aikuisen apua ja tsemppaus on aina lähellä ja niinä päivinä, kun ei oikein mikään onnistu, saa sylissä vielä pukemispalvelua😊

13.jpg
12.jpg

Pahaa sutta ken pelkäisi

Punahilkka satu on herännyt myös pikkutalossa eloon. Olemme askarrelleet omat sudet, sekä seuranneet laadukasta pöytänukketeatteria. Susi on tullut myös lauluihin ”…luulee ettei nää, susi hukka pientä hännän nypykkää…” ja leikkeihin ”kuka pelkää pahaa sutta? ” No, ei me ainakaan!

15.jpg
14.jpg
16.jpg
17.jpg

Perjantaipäivät

Perjantaisin Vilskeessä on yhteinen teemapäivä. Yhtenä perjantaina vietettiin Suurta Siivouspäivää. Pikkutalon väki osallistui omalla tavallaan lakanoiden vaihtoon, sekä pihansiivoukseen. Aikuiset haravoivat kasat ja lapset levittivät ne 😊.

19.jpg
18.jpg
20.jpg
21.jpg

Ihmeelliset äänimaljat

Pikkutalon väki pääsi kuulemaan sadun Punahilkasta myös äänimaljojen kanssa. Lopuksi sai kokeilla äänimaljaan astumista ja tuntea kutittavan värähtelyn jalkapohjissa. Toisia se nauratti, toisia jännitti.

23.jpg
24.jpg
25.jpg

Terveisin Mammu ja Maarit

Talven henkäys eskareissa

-          Henna ajattele jouluun on enää 70 päivää!

-          Niin ja katso täällä on käynyt talven henkäys.

Lapset intoilivat aamulla oikein tosissaan. Pienen pieni kuura peitti

aitoja ja puupintoja. Hiekka oli jäätynyt jo pieneksi koppuraksi. Ulkona olikin melko kylmä, pakkanen nipisteli sormia pikkuisten villasormikkaiden läpi.

IMG_20191015_082419.jpg

Käsittämätöntä kuinka nopeaan aika kulkee.

Esikoululaiset ovat oppineet jo monta kirjaintaikaa. Kisu Pikkukuu sadussa Musta Kissa on paljastanut salaisuutensa, että hänellä on supervoimia millä hän voi auttaa muita. Tänään Teppo Koiruus kuunteli nenämusiikkia ja Kuningas Aadolf Poni kertoi, että kaikilla on supervoimia, erityisiä taitoja. Koirat tutkivat maailmaa nenällään, kissat viiksikarvoillaan, mutta mikä on meidän kenenkin supervoima, erityinen taito?

Eskarilaisissa on ihanaa se, kuinka he pystyvät jo keskustelemaan. Varsinkin meidän Vilinät rakastavat sitä, että heidän kanssa jutellaan ja pohditaan asioita. Erityistaitoja mietittiin yhdessä ja melkoisia taitoja me löysimmekin. Kuka on hyvä kuuntelija, kuka on hyvä maistaja.. Meistä on moneksi.

Taikuri Dedefiilus opetti lapsille kirjaimia, mistä ne tulee ja mihin ne menee miten ne piirretään.

IMG_20191015_095415.jpg
IMG_20191015_101124.jpg
IMG_20191015_095424.jpg
IMG-20191015-WA0013.jpg
IMG-20191015-WA0014.jpg

Sitten sitä oli syytä harjoitella eri tekniikoita käyttäen.

Varsin taitavaa sakkia. 😊

 

Uimakoulu on nyt siis ohi. On se tietenkin aina urakka, mutta onhan se hieno kokemus. Jokainen lapsi oppii aina uutta. Toiset saavat lisää varmuutta, toiset oppivat uusia taitoja, toiset oppivat nauttimaan vedestä.

Uimataito on yksi tärkeimmistä taidoistamme. Minusta on niin hienoa päästä opettamaan sitä lapsille.

Meritähtikellunnat, liukumiset, oikeanlainen potku ja siitä se sitten lähtee.

uimakoulu.jpg

Osa nauttii siitä, että saa totutella omaan tahtiin, ottaa lautaa kaveriksi ja tunnustella kuinka se vesi kannattaa. Sehän tässä on parasta, jokainen saa omaan tahtiin opetella ja mennä.

 Luonto on meidän huvipuistomme. Se on paras leikkimaa. Luonto tarjoaa mahtavat mahdollisuudet ja puitteet sekä ruokkii mielikuvitustamme.

Löysimme upean uuden luontopaikan, josta teimme meidän salaisen maan. Paikka on kaunis ja ehkä hiukan jopa jännittävä. Tästä saimmekin jutun juurta siihen, miten se mielikuvitus toimii. Miten joku asia voi olla mielikuvituksissa ihan jotain muuta, kuin oikeasti ja miksi jostain asioista voi tulla pelottavia.

Kaikki tunteet ovat sallittuja ja tärkeitä. Eipä lapset olleet ennen ajatelleetkaan miksi pelon tunnekin voi olla tärkeä tunne. Jos ihminen ei tunne koskaan pelkoa, hän voi tehdä jotain tosi hurjaa ja esimerkiksi satuttaa itseään tippumalla kalliolta.

Kaikki pelkäävät jotakin. Käsittelimme pelon tunnetta ja kuinka se kesytetään. Varsinkin silloin, jos oma mielikuvitus tekee jekkuja.

Maltan tuskin odottaa, että pääsemme aloittamaan Ronja projektiamme. Tarkoitus on aloittaa esikoululaisten kanssa Astrid Lindgrenin Ronja Ryövärin tytär- satuun pohjautuvat pitemmän projektin, jossa tutustumme tunteisiin, hyvään ja pahaan juuri mielikuvituksen ja sadun avulla. Tämän porukan kanssa sadusta tulee varmasti hyvin kasvattava ja hieno kokemus.

IMG-20191007-WA0028.jpg

Elämäni suurin opettaja on ollut lapseni

Olen viimeisen 10 vuoden aikana kahlannut läpi, jos jonkinlaisia elämäntapaoppaita ja kursseja. Uupumisen jälkeen hain epätoivoisesti kättäpitempää, jolla olisin saanut itseni lopullisesti tasapainoon ja vielä pysymään siinä.

Moni sanoo, että herkkyyteni on heikkouteni. Se on tavallaan totta, uuvutan itseni kilttinä suorittaja tyttönä helposti koska koen ja näen asiat niin moninaisina ja suuresti, toisaalta se on ollut valtava voimavarani. Jossain vaiheessa tajusin, että elämä on loputon matka, jossa on paras vain elää hetkessä ja nauttia joka jutusta, niistä kipeimmistäkin.

Eniten elämääni on tunteiden kirjoa tuonut äitiys. Sinä aamuna, kun sain elämäni suurimman lahjan syliini ja tajusin, että sydämeni kulkee tästä lähin osaksi aina minun ulkopuolellani, tuon pienen tyttären mukana. Ymmärsin, että vaikka kuinka voisin kontrolloida itseäni, en voi elää lapseni elämää, enkä voi sille mitään, että hän herättää minussa suurimmat tunteeni.

Ehkä juuri siksi olen työstänyt paljon itseäni, omaa jaksamista ja nyt viime vuodet olen tutkinut sitä, kuinka valtavan suuri merkitys meillä vanhemmilla, on lapsiemme hyvinvointiin. En väheksy meidän ammattikasvattajien voimaa lapsienne hyvinvointiin ja kasvattamiseen, mehän heidän kanssaan vietämme arkisin suurimman osan aikaa, mutta kyllä kaikkein suurin merkitys on aina meillä/teillä vanhemmilla.

Tässä matkassa itseeni mitä olen kahlannut läpi, olen tutkinut paljon lapsuuttani, ja tapaani olla äiti. Joskus oikein havahdun siihen, miten käytän äitini sanontoja samoilla äänen painoilla ja pelästyn sitä, mitä on tapahtunut? Onko minusta tullut minun ”äiti”?

Olen käynyt läpi omia lapsuuden kokemuksia, kuinka ne ovat vaikuttaneet minuun ja miten minun luomat kokemukset vaikuttavat mahdollisesti lapseeni. Onko tämä pohjaton riittämättömyydentunteeni vain heijastus lapsuudesta siitä, miten itse loin itselleni korkeat tavoitteet yltääkseni huippusuorituksiin?

Luonko lapselleni nyt alitajunnassa, noita samoja paineta, joita tein jo lapsena itselleni? Kuinka voin säästää hänet, etten siirrä tätä samaa kiltin tytön syndroomaa häneen?

Tiedän että suurin syy uupumiseeni, oli minä itse. Olosuhteet osaksi joo, mutta kyllä se oli minä. Ja kun minä uuvuin, uupui myös lapseni, sillä lapset ovat kovin herkkiä ja he ovat meidän vanhempien energioissa tosi voimakkaasti vielä koulun alkuun asti, minkä jälkeen he alkavat pikkuhiljaa itsenäistyä ja etsiä itseään.

En tajunnut, miten vaikutin lapseeni, en tajunnut kyllä montaa muutakaan silloin kun olin kovin uupunut, mutta nyt jälkikäteen tajuan.

Minulta kysyttiin jonkin aikaa sitten mitä voimme tehdä lapsemme kanssa, jotta voimme tukea häntä älyllisesti kaiken parhaiten? Miten takaamme, että annamme hänelle elämässä parhaat lähtökohdat?

Olen ammattikasvattaja, mutta parhaiten minua ammatillisesti on opettanut lapseni ja elämäni. Niinpä vastasin;

-          Ole sinä. Tee matka itseesi, löytääksesi sen mistä tulet onnelliseksi ja tasapainoiseksi. Sitten istu sohvalle lapsesi kanssa ja lue. Lue satuja, tietokirjoja, Aku Ankkoja, runoja, ihan mitä vain, kunhan olet läsnä ja luet. Lukeminen lapselle vaikuttaa lapsen kielelliseen kehitykseen.

 Siten menkää metsään. Olkaa rauhassa ja nauttikaa luonnosta. Ihmetelkää. Motoriikka kehittyy luonnossa liikkumalla huomaamatta, saatte sielulle ruokaa luonnosta ja rentoudutte. Kaikki muu tulee ajallaan.

Olin viime viikolla päivän luennolla, jossa psykologi Satu Kallio puhui levottoman lapsen rauhoittamisesta ja aggressiivisuudesta lapsiryhmässä. Päivä oli tosi antoisa, jopa niin antoisa että pohdin, saisimmeko hänet luennoimaan meille kaikille vilskeläisille.

Satu puhui lapsesta ja lapsen stressistä. Siitä kuinka tämä meidän valtava viriketulva, vaikuttaa pikku ihmisen aivoihin. Miten myös lapset uupuvat.  Sen sijaan että me aikuiset kuljetamme lapsia ostoskeskukseen äänien, valojen ja kiireen keskelle meidän pitäisi viedä heitä kotiin lepäämään tai metsään lataamaan itseensä hiljaisuutta ja rauhaa. Varsinkin alle kolme vuotiaat tarvitsevat valtavasti syliä ja hoivaa sillä silloin kehittyvät heidän sosiaaliset taitonsa ja empatiakyky aivoissa.

Jokainen ihminen kokee stressin eri tavalla ja jo alle kolmevuotias voi uupua, jos aistitoiminnot ylittävät jatkuvasti stressirajat.

Päiväkotiarki voi olla osalle lapsista valtava stressikuorma. Siksi meidän varhaiskasvattajienkin pitää huomioida tämä arjessamme, takaamalla lapsille rauhaa ja pysähtymisiä. Suojata heitä jatkuvalta sirkukselta.

Meidän aikuisten tärkeä tehtävä on opettaa lapsia säätelemään stressiä. Rauhoittamaan itseään. Sillä jos emme jo lapsuudessa opi säätelemään stressitasoja on riskinä uupua. Moni aikuinen, joka ei ole oppinut lapsena säätelemään stressitasojaan (eli lepäämään ja ottamaan aikalisää tästä huvipuistoarjesta) uupuu koska haalii liikaa suorittajana ja tunnollisena kilttinä ihmisenä. (kappas, osui ja upposi ainakin minun!)

Aikuisen tärkein tehtävä on kuitenkin asettaa lapsille rajat.

Rajat ovat ehdotonta rakkautta. Aikuinen ei saa laittaa lasta valitsemaan jatkuvasti asioita, se aiheuttaa lapselle stressiä. Mitä me tänään syötäisiin? Mitä sinä haluat pukea yllesi?

Joskus on kiva viettää lasten päivää ja antaa lapsille valtaa, mutta kyllä se on aikuinen joka orkesteria johtaa. Lapsi kokee turvattomuutta, jota he kokevat helposti, jos aikuinen ei ole aikuinen niin se aiheuttaa jo lapselle stressiä.

Aikuiset, turha häveliäisyys pois! Kyllä se on aikuinen, joka sanoo ostetaanko karkkihyllyltä lakupötkö vai ei tai lähdetäänkö päiväkodin pihalta kotiin vai ei!

Kaikki tunteet ovat sallittuja, lapsen pitää saada tuntea myös ne. Meidän pitää opettaa lapsia tunnistamaan tunteita, käsittelemään ja nimeämään niitä.  On ihan normaalia tuntea mustasukkaisuutta, kun perheeseen tulee vauva, mutta miten lapsi osaa käsitellä sitä, jos sitä ei harjoitella yhdessä.

Tai entäs kiukku, muista aina, että lapsi on pulassa kiukun hetkellä ja silloin hän tarvitsee apua. Meidän on tärkeää opetella näkemään kiukun taakse. Sen sijaan, että pohdimme mitä lapsi tekee on tärkeää pohtia, mitä lapsi tässä tilanteessa tarvitsee.

Jos aikuinen alkaa pelätä lapsen kiukkua tai epäsopivaa käytöstä ollaan pulassa. Silloin tarvitset apua.

Sillä jos ihminen on rajaton, hän tarvitsee rajat.

Jos et pysty niitä asettamaan nyt, miten pystyt asettamaan niitä myöhemminkään? Jos huomaat että stressitasosi nousee jatkuvasti lapsen kanssa, tarvitset myös apua.

Muista tulla sitä pyytämään, mietitään yhdessä keinoja turvata meidän jokaiselle lapselle turvallinen ja stressitön lapsuus.

Kädet.jpg

Henna


Säkkärä Väkkäröiden syyskuun terveiset

Jos päivittäin on sellainen onnellinen ja ylpeä olo, kun lähtee töistä kotiin, on varmasti oikeassa ammatissa ja työpaikassa! Tiedättekö, nämä huikeat viisi- ja melkein viisivuotiaat yllättävät taidoillaan ja tiedoillaan joka päivä! He haastavat aikuista keskusteluun, he ihmettelevät ja kyselevät. Aikuiset ja lapset opiskelevat maailmaa yhdessä.

 Onnistumisen kokemukset ovat niitä, jotka vahvistavat lapsen itsetuntoa ja saavat aikuiset välillä suorastaan liikuttumaan. Onkin aina tärkeää kehua ja kannustaa lasta! Onpa ollut hienoa saada seurata sivusta rohkeita uimakoululaisia, jotka ovat ylittäneet itsensä ja oppineet uusia taitoja!

1.jpg
2.jpg

Luonto on syksyllä ihmeitä täynnä.

Syksyllä puut varastoivat lehtivihreän ja lehdistä tulee keltaisia. Lehtien punainen väri puolestaan nähdään stressin värinä. Puut valmistautuvat selviämään talvesta. Lopulta lehdet putoavat, jolloin ravinteita ei tarvita niin paljoa, kun maa alkaa jäätyä eikä juuret enää saa maasta ravintoa.

 Nyt on kyllä syksyn väriloisto parhaimmillaan. Metsäretkellä toteutettiin värisuunnistusta joukkueittain, jolloin luonnosta piti löytää samanvärisiä asioita kuin pallot paperilla. Lapset olivat hurjan taitavia suunnistajia! Pihlajanmarjojen ja cocktailtikkujen avulla oli luonnossa innostavaa opetella ja rakentaa muotoja.

3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg

Syksyn viileys alkaa mennä luihin ja ytimiin. Kaverin halaus lämmittää sekä kehoa että mieltä. Lapset halasivat vilpittömästi toisiaan  siten, että jokainen sai tuntea, miten hyvältä se tuntuu.

Tehtiin myös onnellisuuspiiri, jossa jokainen sai kertoa, mikä tekee onnelliseksi. Voitteko kuvitella, millaisia vastauksia lapsilta tuli!

”Luonto tekee onnelliseksi, metsän tuoksu. Luonnossa on hyvä olla.”

”Se tekee onnelliseksi, että on kaveri lähellä.” ”Silittäminen tekee onnelliseksi.”

 ”Se, kun tekee äidin kanssa ruokaa.”

8.jpg
9.jpg

Myös mökkiprojekti etenee! Kaksi mökkiä on pikkuhiljaa noussut harjakorkeuteen. Oikeat työt innostavat lapsia. Myös koko Vilskeen yhteinen siivouspäivä oli mahtava esimerkki siitä, että lapset tykkäävät tehdä hommia! Rätti viuhui ja patjat saivat kyytiä, kun yhdessä siivottiin paikat kuntoon.

10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg

Sadonkorjuujuhliin valmistauduttiin kuorimalla ja pilkkomalla juureksia. Taitavia apulaisia!

14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg

Vanha tuttu perinnesatu Punahilkasta on kulkenut kaiken muun touhun rinnalla pitkin alkusyksyä. Punahilkasta on nähty aikuisten esittämä draamateatteri, diasatu ja eskareiden musiikkiesitys. Satujen kautta tunteiden käsittely on monesti helpompaa. Tarina eläväksi ja tunteet tutuiksi ja näkyviksi.

18.jpg
19.jpg

Metsäteatterin aihe oli pelkääminen. Opetuksena oli, että kaikki tunteet ovat sallittuja. Lapset itse kertoivat pelkäävänsä varjoja, pahoja unia, pimeää.

21.jpg

Tunnetaidot ovat elämän tärkeimpiä taitoja.

Hyvät tunnetaidot takaavat sen, että lapsi tulee toimeen sekä itsensä että muiden kanssa. Meidän aikuisten tehtävänä on opettaa lapselle näitä taitoja. Ja siinä samassa itsekin kuulostella omia tunteita.

 Nyt alkaa se pimein ja ehkä kurjin vuodenaika, jolloin tarvitsee tsempata, että jaksaa ja pysyy positiivisena. Onneksi lapset ovat siinä parhaita opettajia meille aikuisille. Eletään hetkessä, hypitään kuralätäköissä, halataan kaveria ja nauretaan vatsat kippurassa!

 Ansu