Hulinoiden lokakuu

Lokakuussa aloitimme täyttämään hulinoiden omaa tutkimuspäiväkirjaa. Tarkoituksena on tehdä erilaisia tutkimuksia lasten kanssa koko kauden ajan ja kerätä niistä saatuja tuloksia, pohdintoja ja kuvia yhteiseen vihkoon mitä sitten voidaankin ylpeinä esitellä muille!

Ensimmäiseksi tutkimuksen kohteeksi valikoitu vedenhöyrystyminen lasten katsellessa eräällä retkellä sumuista merta ja he pohdiskelivat mistä sumu syntyy? Päätimmekin rakentaa lasten kanssa vedenpuhdistamon missä käytimme apuna veden höyrystymistä.

Aluksi pohdimme yhdessä, miten voisimme saada likaisen veden taas puhtaaksi? Lapset saivat kertoa omia ideoitaan kuten saippuan lisäämistä likaiseen veteen, jonka kokeilimme näitä ideoita yhdessä. Tämän jälkeen rakensimme lasten avustuksella vedenpuhdistamon isosta astiasta, pienestä kulhosta, elmukelmusta, teipistä sekä kivestä.

Kuva1.jpg
Kuva2.jpg

Tämän jälkeen jätimme rakentamamme puhdistamon lampun alle lämpenemään ja odottamaan veden höyrystymistä ja kirkkaan veden kerääntymistä pienempään kulhoon.

Kuva3.jpg

Lopuksi pohdimme vielä yhdessä millainen on tutkija ja kirjasimme pohdinnat päiväkirjaamme.

Seuraava projektikin on jo tiedossa! Seuraavaksi ajoimme tutkia liukenemista ja värien sekoittumista makeisten avulla.

Kuva4.jpg

Hyvää ja tutkimuksien täyteistä syksyä toivottaen,

 Joona ja pikkututkijat.

Eskareiden syyskuu

Kun syyskuu alkoi, alkoivat odotetut eväsretket. Metsässä eväitten lisäksi on teemana ollut kasvien tunnistus erilaisten tehtävien kautta. Näin metsästä tulee läheinen ja entistä tutumpi. Myös eskareiden leikit ovat metsässä toisenlaisia kuin pihassa: lapset leikkivät suuremmassa joukossa, leikissä on mukana seikkailua ja jännitystä. Jylhäkalliolla poikien suosikkina toimii Torninvartija leikki, Taikametsässä työstetään kivityöpajaa ja kerätään timantteja. Railo itsessään on seikkailu, mielikuvitusta kirvoittava ja suosikkikohde.

Kuva1.jpgsatu.jpg

Matka Salaiseen maahan eteni; A ja I kirjaimet tulivat tutuiksi. Kirjaimiin on tutustuttu kokemuksellisesti ja harjoiteltu hienomotorisia taitoja. Salaisen maahan mielikuvitukselliset hahmot tulivat tutuiksi ja ystävyydestä puhuttiin.

Kuva2.jpgsatu.jpg
Kuva3.jpgsatu.jpg
Kuva6.pngsatu.png

Myös matemaattisia taitoja on harjoiteltu. Yhteinen meriteema oli mukana luokittelussa. Numeroita ja lukumääriä harjoitellaan. Näiden lisäksi on muistettu taiteilla ja laulaa meri- ja luontoteeman siivittämänä.

Kuva4.jpgsatu.jpg
Kuva5.jpgsatu.jpg

Oppimisesta innokkaat eskarit kannustavat myös toisiaan oppimisen polulla hyvällä asenteella niin sanoin kuin teoin. Vaikka Säkkärät ja Väkkärät yhdessä ovat suuri joukko, toiminta toteutetaan pienryhmissä, jolloin yksilöllinen oppiminen toteutuu.

Kuva7.jpgsatu.jpg
Kuva9.jpgsatu.jpg

Oma Vilske on eskareille tärkeä paikka. Pihan leikit ovat päässeet vauhtiin ja pitkäkestoinen, rikas leikki toteutuu. Eskarit ovat rakentaneet niin maailman korkeinta hiekkalinnaa, kuin pelimaailman temppeleitä, upeita autoratoja, herkullisia kahviloita ja jopa hautautuneet hiekkaan. Työkasvatus ja Vilskeestä huolenpito on eskareille tärkeää: pihan leikkimökkiä ollaan laajentamassa vankilaosastolla Kalervon kanssa ja pihaa on siivottu, samoin kuin omaa eskarieteistilaa. Tarkoituksena on vielä leipoa itsekerätyistä mustikoista välipalaa koko Vilskeen väelle.

Eskariterveisin Satu, Mammu, Anna ja Anu

Kohti tasapainoisempaa elämää

Keskustelin äitini kanssa päiväkotiajoistani.

Äitini muistot olivat hyvin tylyt;

-         Oli se aikaa, sain joka päivä palautetta siitä, miten sinä et nukkunut päiväunia, vaikka kaikki muut nukkuivat ja joka ikinen aamu, kun se yksi hoitaja oli aamuvuorossa, sinä jäit kiljumaan, niin että minuun sattui.

Yllättäen jäin pohtimaan äitini muistoja pitkäksi aikaa. Olikohan minulla vaikeus pysähtyä jo lapsena, onko se minun luonteenpiirteeni vai levottomuutta? Miksi en nukkunut?

Uskon, että lähes kaikki opettajat ja varhaiskasvatusalan ammattilaiset allekirjoittavat sen, että lapset ovat tosi levottomia varsinkin maanantaisin. Viikonlopun jälkeen laskeutuminen arkeen ja päiväkodin energioihin ottaa kaikilta aikansa. Toisilla kierrokset jäävät päälle. 

Toisilla kierrokset ovat helpommin päällä, puhutaan levottomuudesta.  Nykyaikana monet lapset nukkuvat päivällä entistä lyhyempiä aikoja. Minun lapsuudessani minä olin poikkeus, kun en nukkunut, muut nukkuvat ja äitini sai tästä osansa. Nykyajan lapsilla on entistä vaikeampi pysähtyä ja uskon että se on tämän meidän aikakautemme syy. Elämme hyvin aktivoivassa maailmassa. Televisiot ovat jatkuvasti auki, josta tulee ääntä ja liikkuvaa kuvaa, tietokonepelit, kännykät, tämä kaikki hektisyys, joka ympärillämme on, kaikki nämä odotukset, joka kohdistuvat meihin, kiire, tapa elää.  Jo pienten ihmisten aivot ovat todella kovalla käytöllä.


Minä tiedän, että olen luonteeltani aktiivinen, rakastan touhuta ja tehdä kaikkea. Olen aina ollut aktiivinen, motorisesti levoton ehkä, niin kuin joku psykologi voisi sanoa, en kuitenkaan miellä, että olisin mitenkään poikkeava, olen minä. 

Pystyn keskittymään ja hoitamaan hommani hyvin mutta nautin tekemisestä. Pysähtyminen minulle on aina ollut vaikeaa, pysähtyminen, vaikka kehoni ja mieleni tarvitsisi sitä.  Opettelen sitä edelleen. Olen suorittaja, täydellisyyden tavoittelija ja tiedän, uuvun todella helposti, jos en kuuntele itseäni ja paineet jatkuvat ja jatkuvat. Herkkänä ihmisenä näen, koen ja tunnen asiat vielä moninkertaisesti. Pääni sisällä on ihan valtava maailma, jota yritän kesyttää jatkuvasti.


Voiko lapsi uupua? Voiko lapset kokea väsymystä ja henkistä taakkaa?

Jos katselemme ja kuuntelemme lapsia oikein tarkasti, niin näemme sen. Kyllä lapset uupuvat ihan samalla tavalla.

Se on joka joulu ja kevät, se aika, kun lapset käyvät ihan valtavilla kierroksilla. He jännittävät ja odottavat, he odottavat lomaa. Se näkyy loppuviikosta, jos koko viikko on ollut tosi aktiivista toimintaa ja paljon ohjelmaa. Toisissa lapsissa helpommin ja enemmän toisissa vähemmän.  Tämän takia joka viikkoon tarvitaan hiljaisempia päiviä, päiviä, jolloin mennään kevyemmin ja tämän takia me harjoittelemme arjessa pysähtymään säännöllisesti aktiivisen toiminnan välillä. Laskemme kierroksia. Luemme kirjan, kuuntelemme luontoa, rentoudumme, otamme satuhierontaa, ihmettelemme. Pysähdymme hetkeen. Eheydymme.

Me haluamme opettaa lapsille näitä taitoja ja sen että tämä on se asia mitä kehosi ja mielesi tarvitsee tämän koko hurjan maailman keskellä.

Toinen äärimmäisen tärkeä asia on se, että opettelemme tunnistamaan, käsittelemään ja purkamaan ulos tunteita, jotta ne eivät kuormittaisi meitä.

Voi kuinka tärkeää onkaan, että meidän lapsemme, meidän tulevaisuuden aikuiset oppisivat hallitsemaan mieltään ja löytäisivät sisältään rauhan, jotta he eivät uupuisi elämässään, sillä helpommaksi tämä elämä ei ainakaan käy.

Palaten äitini päiväkotimuistoihin minusta, aloin tietenkin miettiä, mitä minä itse muistan päiväkodista.  Muista päiväkodin ikkunalla olleet joulukyntteliköt. Ne olivat niin kauniita ja ne loistivat aamuhämärässä suloisesti. Muistan pienet pöydät ja tuolit ja kuinka pöytien päällä oli aina kauniita asetelmia mihin ei missään nimessä saanut koskea.  Muistan ne kahisevat kaappisängyt, jossa yläpuolella nukkui joku ja minun oli pakko maata siellä, vaikka se tuntui vaikealta.

Ja muistan sen hoitajan..

Hänellä oli silmälasit ja lyhyt ruskea tukka, tunnistaisin hänet varmaan vieläkin, jos hän tulisi vastaan, hänellä oli aina tiukka ilme ja hän inhosi minua. Tunnen edelleen hänen ankeutensa. Hän ei kyllä tykännyt lapsista, saati sitten työstään. Kuvitella mitä sitä muistaa 40-vuoden jälkeen.

Jos minä pohdin lasten hyvinvointia ja tulevaisuudessa selviämisen taitoja, on minulla murhe myös aikuisista, jotka ovat jääneet paikoilleen, työhön, josta eivät pidä, työhön, joka ei enää ehkä anna sitä mitä he tarvitsevat, työhön, joka traumatisoi lapsia.

Ja kuulkaas, näitä ihmisiä on paljon!

Ei onneksi meillä Vilskeessä, sillä käymme tätä keskustelua säännöllisesti

-         Mitä sinulle kuuluu? Mitä sinä saat työstäsi? Mistä tulet onnelliseksi? Teetkö sitä mitä sinun sielusi laulaa?

Meillä on tässä hetkessä vain tämä elämä, tärkeintä on voida hyvin ja olla onnellinen.

Minun tärkein elämän ohjeeni on:

Jokaisen onnellisen lapsen takan on tasapainoinen ja onnellinen aikuinen.

Kohti tasapainoisempaa elämää

Henna

Hennan1.jpg

HippiVippien syyskuu

Koko syyskuu on ollut ihan kalajuttuja! Kaloja on, askarreltu, ommeltu, tunnistettu, laskettu ja virvelöity. On ollut kireitä siimoja ja saalista on tullut. Jokainen muistaa varmasti, että hauen suussa kasvaa peräti 700 hammasta ja niitä kasvaa kielessäkin!

Kuva1.jpg
Kuva2.jpg
Kuva3.jpg
Kuva4.jpg
Kuva5.jpg
Kuva6.jpg
Kuva7.jpg

Liikkarissa on opittu uusia juttuja ja meriteema on ollut sielläkin vahvasti läsnä. Mahtuvatko kaikki lapset pelastusveneeseen? Liikkumisen riemu ja ylpeys siitä, että mä osaan ja onnistun näkyy lasten kasvoilta!

Kuva8.jpg

Tässä huikea hyppysarja tasajalkahypyistä penkiltä. Onnistuu muuten myös saappaat jalassa!

Kuva9.jpg
Kuva10.jpg
Kuva11.jpg
Kuva12.jpg

Syyskuu on ollut ilmojen puolesta ihan mahtava! On ollut aurinkoista ja lämmintä. Mättäillä on ollut ihana herkutella marjoilla yhdessä ystävän kanssa.

Kuva13.jpg

Mutta olipa meillä myös Aila-myrsky! Lähdimme uhmaamaan myrskyä metsään (turvallisuutta unohtamatta!). Teimme myrskysuojan, pohdimme, miten tuuli syntyy, tarinoimme ja hörpimme kuumaa mehua. Kenenkään ei tarvinnut pelätä, olimme toinen toistemme turvana.

Kuva14.jpg
Kuva15.jpg

Syksyn saapuminen näkyy luonnossa mahtavana väriloistona. Mitä kaikkia värejä löysimmekään?

Kuva16.jpg
Kuva17.jpg

On vauhtia, on liikettä, on ääntä, on meluakin. On hetkiä, kun pysähdymme, rauhoitumme, olemme hiljaa ja kuuntelemme.

Näihin kuviin ja tunnelmiin!

Kuullaan taas!

Ansu

Kuva18.jpg
Kuva19.jpg